* هه‌وه‌توو *

* هه‌وه‌توو *

قوتابخانه‌ی عه‌تائوڵڵا ئه‌مینی که‌سنه‌زان هه‌وه‌توو
* هه‌وه‌توو *

* هه‌وه‌توو *

قوتابخانه‌ی عه‌تائوڵڵا ئه‌مینی که‌سنه‌زان هه‌وه‌توو

پیوند دوباره‌ی خوانین منطقه‌ی اوباتو نه از جنس ارباب رعیتی، بلکه از جنس انسانیت

با توجه به اقدام فرهنگی و بازگشت خوانین با حرکات فرهنگی وتاثیر ان در جامعه روستای پیونددوباره خوانین منطقه اوباتو نه از جنس ارباب رعیتی بلکه از جنس انسانیت روز پنج شنبه در مراسم افتتاح مدرسه کسنزان یکی از روستاهای منطقه دیواندره بودیم یکی از افتتاحیه های متفاوت با حضور مردم کسنزان از یک طرف ونوادگان خوانین کسنزان  از طرف دیگر بود این خیرمدرسه ساز(کیومرث خان امینی)با خیرهای دیگرمتفاوت بود یکی از نوادگان خوانین روستای کسنزان با اقدام به ساخت مدرسه بامردم این روستا دوباره پیوندی ناگستنی نه از جنس ارباب رعیتی بلکه ازجنس انسانیت بست.

در این جلسه خان و رعیتی وجود نداشت همه در یک سطح  درسایه امنیت خوشحال و شاد بودندانسانیت بنای این جمع بودنوادگان رعیت دیگررعیت نبودند و نوادگان خوانین هم دیگر خان نبودند و دوست داشتند این باربه عنوان دوانسان در کنار هم به اینده ای بهتربیاندیشند اری مهر و دوستی برجلسه حکم فرما شده بود همه کینه ها و نفرتها به مهر و دوستی تبدیل شده بود  اواخر جلسه بود که ما به جمع پیوستیم و موقع اهدای جوایز کف ها وتشویقهای که با همه افتتاحیه ها وجه تمایز خاصی داشت هرکسی دست و کف میزداز ته دل بود  برق خوشی را در دیده گان نسل جدید این دیار قدیمی و تاریخ ساز شهرستان دیواندره می توان دیداین مدرسه درسال 1309(توسط محمدعلی خان امیر حسنی)تاسیس گردید یکی از اولین مدرسه های این منطقه بوده است این مدرسه پاتوق انسانهای متفاوتی بود که زبانزد خاص وعام کردستان می باشد کافی است کتابهای تاریخی همانند منشات هیبت  شرفنامه کتابهای اب وفاضلاب شهری  (برای داشتن فاضلاب بهداشتی در ان زمان) را مطالعه کنیم اسم کسنزان  همانند نگینی در ان می درخشد.

 ماموستا هیبت ماموستا عبدالعزیز روحزادی ماموستا عمر صالحی صاحب و انسانهای بزرگ کردستان که همیشه در این منطقه حضور داشتند و تدریس کردند و درس خواندند نشان از توجه خوانین این منطقه به علم و فرهنگ در ان زمان بوده است در چند سال اخیر به دلیل بعضی فتنه گری ها در منطقه متاسفانه با تحریک بعضی از نوادگان خانها اختلافاتی بین مردم و نوادگان خانها پیش امد ولی خداروشکر حل وفصل شد و امید است در این روستای تاریخی حرکت های فرهنگی با رنگ وبوی بیشتر شکل بگیرد اگر به پیشینه روستابرگردیم خوانین فقط برای کسنزان میراث زمین نگذاشته اند و کارهای فرهنگی انها که به فولکلور مردم برمی گردد را گسترش داده اند و ازاینکه نوادگان انها به این مهم فرهنگی توجه کرده اند و در حال احیای ان می باشند مایه خیر و برکت برای منطقه و الگوبرداری مناطق دیگر باشد مدیران شهرستانی و استانی با حضور گرمشان در مسجد روستای کسنزان حضورپیدا کردند و با حمایت از این حرکت بزرگ فرهنگی سنگ تمام گذاشتند.
روستای کسنزان از لحاظ کشاورزی داری زمینهای مناسب قا بل کشت این روستادرسینه خود توانایی های بالقوه فرهنگی و داشتن انسانهای بزرگی می باشد که امید است با انجام کار فرهنگی انرا بسط و گسترش دهند مطمنا حضور بزرگان روستاها در قدیم که از لحاظ سیاسی و امنیتی و تاریخی اهمیت به سزای داشته اند باحضور دوباره و انجام دادن فعالیت فرهنگی می توانند پیوندهای دیرینه خود را بر روستاها گسترش دهند و در سرزمین ابا واجدادی خود نقش پررنگتری داشته باشند  روستاها همچنان نیازمند بزرگی افرادبزرگ و با اصل نصب هستند و حضورشان با این سبک و سیاق عامه پسند خواهدبود و امیدواریم این حرکت بزرگ فرهنگی که باعث گسترش ارزشهاوفعالیتهای انسان دوستانه است همانند الگوی نگریسته شود احیای داشته های فرهنگی همانند  دیواخان که همان منزلی برای در راه ماندگان احداث  شده بود گرفتن یک پیش نماز برای هر روستامراسمات فولکلور اوازهای محلی وسایلهای مورد استفاده برای امور روزمره غذاهای محلی انزمان  انجام کارهای گروهی که به جوق مشهور بودندکه مردم با همیاری به هم  مشکلات را حل می کردندو احیای خیلی از کارهای فرهنگی که ضمانت محقق شدن فرهنگی بودن این استان بوده را احیا نماییم.
ا مید است همه نوادگان خوانین به جای توجه به ارث و میراث پدری با الگو گرفتن از این حرکت با انجام کارهای فرهنگی دوباره به جمع روستاها برگردند و روستا را که پایگاه حکومتی انها بوده است را تبدیل به پایگاه فرهنگی نمایند.


یوسف نادری دبیر شورای فرهنگ عمومی شهر زرینه 

                  (برگرفته‌ از سایت ڕۆژان نیوز)